בלוג

מגזין הנדל

האם נשמיות מגנות נגד נגיף הקורונה?

לפני שנבין עד כמה באמת נשמיות מגנות מפני נגיף הקורונה נבין מה הוא הוירוס הזה. קורונה הינה משפחה גדולה של וירוסים אשר ברוב המקרים פוגעים בבעלי חיים אך לעיתים גם בבני אדם מקור השם של הוירוס נובע מהנראות שלו תחת מיקרוסקופ בצורה של כתר = קראון. ההבדלים בין הוירוסים ממשפחת הקורונה באים לידי ביטוי באופן הפגיעה והתחלואה שהם גורמים החל מהצטננות דמויית שפעת קלה ועד לפגיעה קלינית קשה במערכות הנשימה כדוגמת SARS. בסוף שנת 2019 במרכז סין במחוז חוביי בעיר וואן נגיף הקורונה התפרץ לאחר שעבר מוטציה כלשהיא והחל להתפשט ממרכז סין למקומות נוספים  בעולם. ארגון הבריאות העולמי החליט לקרוא לוירוס הקורונה החדש בשם SARS-CoV-2, ולמחלה הנגרמת בעקבות וירוס זה COVID-19. יש לא מעט המלצות בנוגע לנשאים, אנשים שנדבקו או אנשים ששהו בקרבת אדם שנדבק כאשר  ההמלצה הגורפת והמשמעותית ביותר היא להימנע ממגע או קרבה ואף במקרים מסוימים להצטייד במסיכת מגן – נשמית. חשוב להבחין בין סוגי נשמיות שונות על מנת שאכן זו שאיתה תכסו את דרכי הנשימה שלכם באמת תגן עליכם. נשאלת השאלה האם באמת נשמיות מגינות מפני הנגיף, על כך בהמשך.

עד כמה באמת מסיכת הפנים מגנה עלינו?

בשלושת החודשים האחרונים אנו רואים יותר ויותר אנשים שלובשים נשמיות – מסכות מגן וזאת בעקבות התפרצות וירוס הקורונה. השאלה שכולם מחפשים עליה תשובה היא האם באמת אותם נשמיות מגנות מפני הידבקות או הדבקה של אחרים?. האופן בו מטפלים בחולים שנדבקו אינו חד משמעי ואפילו דיי ניסיוני, אין תרופה או חיסון ולכן הדרך המומלצת למניעת הידבקות היא להימנע ממגע, קרבה או שהיה במחיצת אדם שנדבק או חשוד שכזה. מעבר להימנעות שלא תמיד ניתן למנוע ולא תמיד אנו יודעים מי מסביבנו נדבק עלינו לנקוט באמצעי מניע מצידנו, אחת הדרכים שאנו רואים יותר ויותר היא לבישת נשמית – מסיכת מגן המכסה את האף ואת הפה. יש סוגים שונים של מסיכות ולכל אחת מהם ייעוד ויכולת הגנה שונה. חשוב לציין כי לא בהכרח נשמיות המגנות מפני חלקיקי אבק יגנו מפני חיידקים, בנוסף תנאי הכרחי הוא שהמסיכה תכסה את הפנים בצורה מלאה באופן שאיזור הפה ואף אטומים לחלוטין אחרת אין טעם למסיכה.  מבדיקות ומחקרים שנערכו המסקנה היא שלבישת נשמית על ידי אדם שאינו חולה מקטינה את הסיכוי שלו להידבק, אולם לבישת מסיכה על ידי אדם שכבר חולה מגדילה את הסיכוי למניעת הדבקה של אחרים.

איך לבחור נשמיות מתאימות לכם?

סביר להניח כי במוקדם או במאוחר תרצו לרכוש נשמיות על מנת להגן על עצמכם מפני חיידקים בין אם אתם רוצים להימנע מהדבקה או למנוע הדבקה, אלו 4 נקודות שיש לתת עליהם את הדעת כאשר אתם בוחרים נשמיות:

1 – רמת סינון – סינון חיידקים מחייב נשמיות בעלות רמת סינון גבוהה, לרוב נשמיות עם תקן המסננות לפחות 95% מהמזהמית תהיה יעילה למדי

2 – חד / רב פעמי – נשמיות חד פעמיות הן האידיאליות ביותר מכיוון שהמסיכה כמו כל פילטר אחר משאירה את המזהמים מצידה החיצוני, אם הנשמית רב פעמית אולי העלויות יהיו נמוכות לאורך זמן אך תאלצו להתמיד ולהקפיד על הניקיון. לעומת זאת נשמיות חד פעמיות אולי בסך הכללי עולות יותר אך הם ההיגייניות מכולן

3 – נוחות – בסופו של יום נשמיות צריכות להיות נוחות, ככל שאתן עתידים להשתמש בהן יותר זמן כך הנוחות צריכה להיות גבוהה יותר.

?