בלוג

מגזין הנדל

פרוטזות, להרגיש עם גם כשאתם בלי

לצערינו הרב לא אחת אנו רואים אדם שחסרה לו גפה, אובדן של איבר בגוף אינו דבר קל לעיקול, במיוחד אצל אנשים בוגרים. להיות ללא יד או רגל יכולה להכניס אדם לדיכאון רציני במיוחד שיש תהליך ארוך מאוד של שיקום נפשי ופיסי שבוא צריך הקטוע ללמוד כיצד להשתמש בתותבת ואיך להפוך אותה לחלק מגופו. אם התותבת הותקנה וביצעו ליטוש פרוטזות איכותי סביר להניח שעם התקנה כראוי יש סיכוי רב שהיא תאפשר לקטוע להשתמש בה ממש כמו שהיה משתמש בגפיו המקוריים שלו. 

מה היא תותבת ומתי צריך אותה?

כפי שאמרנו תותבת המוכרת גם בשמה הנפוץ יותר “פרוטזה” היא תחליף לגפה חסרה, לרוב זו היה יד או רגל. כאשר אדם מאבד גפה מגופו בעקבות תאונה, מחלה וכדומה, באה הרפואה ומאפשר לאותו קטוע להשתמש בפרוטזה שתחליף את האיבר המקורי. יש כל מיני סוגים של תותבות שחלקן מחייבות ליטוש פרוטזות על מנת שיתאינו לקטוע) אשר כל אחת נבדלת מהשניה בייעוד שלה ובאופן ההפעלה שלה. התקנת תותבת כרוכה בקשיים רבים הן מבחינת הקטוע והן מבחינת התותבת עצמה, מכיוון שזהו מעין מכשיר המורכב על הגדם ולכל אחד גדם שונה בצורתו הרי שיש צורך לבצע התאמה מדויקת של האזור המשיק עם הגדם, את ההתאמות מבצעים בשיטות שונות ואחת מהן היא ליטוש פרוטזות. התאמה זו ככל שתהיה טובה ואיכותית יותר תאפשר ללובש התותבת להימנע משפשוף, חיכוך או פציעה. יש מגוון סוגים של תותבות המופעלות בשיטות שונות, חלקן מכאניות, חלקן אלקטרוניות וחלקן רובוטיות. 

תהליך התאמת פרוטזה למטופל

כל סוג של תותבת ללא קשר לאופן הפעולה שלה מחייב את החיבור שלו לגדם וכאן נכנס לתפקידו  המכון האורטופדי בו מתבצעת ההתאמה של פרוטזה לקטוע. ההתאמה כוללת את בחירת הפרוטזה המתאימה וההתאמה שלה בפועל אל הגדם. את הזמנת התותבת עושים יחד עם נציגי המכון האורטופדי ובשילוב עם הטכנאי, התהליך של ההזמנה הינו כ 3 חודשים לאחר שבוצעה הקטיעה של האיבר.הפעלת התותבת תלויה ביכולתו של הקטוע, פרוטזות מסוימות יהיו קשת להפעלה על ידי מטופלים מקבוצת הגיל השלישי וחלקם יהיו קלים יותר. לאחר בחירת התותבת הנכונה וההזמנה שלה ההכנה מתבצעת דיי מהר וכעת יש את שלב ההתאמות שמתבצע על ידי ליטוש פרוטזות, חשוב לדייק בהתאמה על מנת למנוע חיכוך באזור הגדם ופציעה. כאשר המטופל מקבל את הפרוטזה עליו ללמוד להפעיל אותה. יש חשיבות רבה להתאמה מושלמת על מנת שהמטופל יוכל לבצע פעולות שעבורנו הם פשוטות למדי כמו לקנח את האף אך עבור אדם עם גפה קטועה זו משימה מורכבת ביותר. חשוב לציין כי כל איבר בגופנו ובמיוחד הגפיים הם איברים שמבצעים פעולות יום יומיות מורכבות ביותר (גם אם זה לא נראה ככה), התאמה של הפרוטזה על ידי ליטוש פרוטזות יבטיח לנו שהפעולות אותן נבצע יהיו נוחות ככל האפשר. דבר נוסף שחשוב לציין הוא שבין השלבים של ההחלמה הגדם מצטמק, כלומר ההיקף של אזור הקטיעה נעשה קטן יותר ועם הזמן יש צורך להשלים את ההבדלים במידות. כאשר הפער גדול מדי יש צורך להכין מחדש את האזור המשיק לגדם. 

 

?